Feb 18, 2013

Blissful Monday

It's Monday again. If you are woke up this morning with a good health, you are definitely blessed! Be very very very grateful for that. Say Alhamdulillah. Have you say Alhamdulillah for today?


Life is a long way and usrah helps me to resemble a lot. Yesterday, my sisters and I were having our 'usrah' for this weekend. Everybody was like so joyous and excited to share what they've read. It's awesome mashaAllah.  I was very interested with a quote delivered by Afiqah last night. Touche, indeed.

It's in Malay. (quoted by Imam As-Shafie)

Barangsiapa yang tidak redha atas ketentuan-Ku, tidak sabar atas ujian yang Aku turunkan, tidak bersyukur akan nikmat yang Aku berikan, dan tidak memadai dengan pemberian-Ku. Maka sembahlah Tuhan selain daripada Aku. 

Barangsiapa yang berpagi-pagi dengan perasaan dukacita terhadap kehidupan dunianya, seolah-olah dia berpagi-pagi dalam keadaan memarahi-Ku. Barangsiapa membantah atas musibah yang Aku timpakan padanya, sesungguhnya dia telah membantah-Ku.  

Barangsiapa yang bertemu dengan orang kaya lalu merendah diri kerana kekayaannya, maka terkeluarlag 2/3 daripada agamanya. Barangsiapa yang memukul mukanya kerana meratapi mayat, seolah-olah dia mengambil panah untuk membunuh-Ku. 

Barangsiapa yang mematahkan kayu di atas kuburan kerana meratapi kematian, seolah-olah dia menghancurkan pintu Kaabah-Ku di tangannya. 

Barangsiapa yang tidak menghiraukan dari jalan mana dia memperolehi makanan (halal atau haram), maka Allah juga tidak akan hiraukan untuk memasukkan kamu ke dalam mana-mana pintu neraka.  

Barangsiapa yang tidak meningkatkan agamanya. maka dia orang yang kurang. Barangsiapa yang kurang maka mati itu lebih utama baginya. 

Barangsiapa yang mengamalkn apa-apa yang dia tahu nescaya Allah akan mengurniakan apa yang dia tidak tahu. 

Barangsiapa yang memanjangkan angan-angannya, tidak akan ikhlas amalannya.

*Respond to the quotation that I 'bold'..
Seeing a lot of people nowadays, and me myself sometimes keep complaining when Monday comes. Kan?
"Omg! It's Monday again."
"Alaa, malasnya nak pergi kelas pagi-pagi Isnin ni."
"Sekejapnya dah Isnin!"

No offense. I am giving the example based on the experienced.
And after heard about this, I was like, "Papppp! Sebijik kena kat muka." Tertunduk. Segan. #REFLECT




No comments: